Ιούλιος 04 2019 0Comment

Η Ακτοπλοϊκή σύνδεση Λαυρίου–Τσεσμέ, σημαντική εξέλιξη για το Λιμάνι και την πόλη του Λαυρίου. Σκέψεις του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΛΛ ΑΕ, Μ. Μαραγκουδάκη

Τη Δευτέρα, 1η  Ιουλίου 2019, με μια σεμνή τελετή στον 1ο όροφο του Επιβατικού Σταθμού Λιμένος  Λαυρίου, παρουσία του Υπουργού Μεταφορών & Υποδομών, κου Σπίρτζη, του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας, κου Τεμπονέρα, του Πρέσβη της Τουρκικής Δημοκρατίας, του Δημάρχου Λαυρεωτικής καθώς και εκπροσώπων του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, του Κεντρικού Λιμεναρχείου Λαυρίου & του Λιμενικού Σώματος, του Τελωνείου, της Υπηρεσίας Ελέγχου Διαβατηρίων, της πλοιοκτήτριας εταιρείας και των αντιπροσώπων τους στην Ελλάδα, ναυτικών πρακτόρων, εκτελωνιστών και λοιπών  παραγόντων της ναυτιλιακής κοινότητας και με έντονη την παρουσία της τοπικής κοινωνίας, επισημοποιήθηκε η έναρξη της γραμμής Λαύριο – Τσεσμέ, με το πλοίο KAUNAS -που θα εκτελεί τα δρομολόγια- να βρίσκεται ελλιμενισμένο στον προσήνεμο προβλήτα του λιμανιού.

Όπως τονίστηκε και από τους χαιρετισμούς στην εκδήλωση, η έναρξη λειτουργίας της γραμμής αποτελεί σημαντικό γεγονός για πολλούς λόγους. Πάνω απ’ όλα, εκπληρώνει ένα διαχρονικό αίτημα επικοινωνίας των δύο λαών. Βάζει ένα λιθαράκι σε αυτό που αποκαλείται «οικοδόμηση μέτρων εμπιστοσύνης» με τη γείτονα χώρα, μια προσπάθεια που αποσκοπεί στη μείωση των εντάσεων και στην ειρηνική συνύπαρξη στην περιοχή του Αιγαίου και της Ανατ. Μεσογείου. Προάγει τον τουρισμό και αναβαθμίζει το Λαύριο σε σημαντικό μεταφορικό κόμβο διεθνούς εμβέλειας. Αν δε, στο εγγύς μέλλον η προσπάθεια αυτή πλαισιωθεί και με υποδομές υγειονομικών ελέγχων από το Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης, το λιμάνι θα αποκτήσει σημαντικό αναπτυξιακό πλεονέκτημα με την προσέλκυση και άλλων γραμμών από την ευρύτερη περιοχή της Ανατ. Μεσογείου.

Παρόλο που κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει την σε βάθος χρόνου επιτυχία αυτού του εγχειρήματος, αντίστοιχες μικρότερης κλίμακας διασυνδέσεις της Τουρκίας με τα ελληνικά νησιά του Ανατ. Αιγαίου, επιβεβαιώνουν μια σημαντική τάση τουριστικών ροών μεταξύ των δύο χωρών. Αν κάποιος δε προσθέσει στην εξίσωση την ύπαρξη μεγάλου αριθμού υπηκόων της Ευρωπαϊκής Ένωσης τουρκικής καταγωγής που ενδιαφέρονται να μεταβαίνουν οδικά προς τη μεσαία και νότια Τουρκία, παρακάμπτοντας την πύλη των Κήπων στον Έβρο και την Κωνσταντινούπολη, εύκολα μπορεί να αντιληφθεί τη δυναμική αυτής της διασύνδεσης  για το λιμάνι αλλά και την πόλη του Λαυρίου. Ακόμη εντονότερη δε, είναι η ανάγκη των Διεθνών Οδικών Μεταφορών για τις ίδιες περιοχές. Βέβαια, η εμπορευματική κίνηση είναι ένα πιο δύσκολο εγχείρημα, λόγω της πολύ αυστηρής σχετικής ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ειδικά στο θέμα διακίνησης κτηνοτροφικών ή/και αγροτικών προϊόντων από τρίτες χώρες.

Σε κάθε περίπτωση, η επιτυχία της γραμμής αυτής θα μπορούσε να αυξήσει τα έσοδα του Οργανισμού σημαντικά (οι υπολογισμοί μας σε περίπτωση πληρότητας της γραμμής ανεβάζουν την αύξηση στο 30%), αυξάνοντας αντίστοιχα και τις δυνατότητες του ΟΛΛ για αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, ενώ αντίστοιχα οφέλη αναμένονται και για την πόλη του Λαυρίου. Όταν  γίνει μια αρχή είναι σίγουρο πως θα ακολουθήσουν κι άλλοι. Συζητήσεις υπάρχουν όπως και αντίστοιχο ενδιαφέρον.

Με την ευκαιρία, θα ήθελα εδώ να εκφράσω άλλη μια φορά την πεποίθησή μου πως το λιμάνι του Λαυρίου και μέλλον έχει και σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες και μάλιστα υπό δημόσιο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Η γραμμή αυτή, αν πετύχει και καθιερωθεί θα βοηθήσει σημαντικά. Πρέπει όλοι όμως να γνωρίζουμε ότι η ανάπτυξη  δεν πρόκειται να έρθει δίχως τις δικές μας προσπάθειες. Το λιμάνι υπάρχει από την αρχή της δεκαετίας του 2000 και όλοι βλέπετε ποια είναι η ακτοπλοϊκή κίνηση. Είναι ξεκάθαρο πως οι πλοιοκτήτες θα έρθουν στο Λαύριο μόνο όταν τα κίνητρα για μια τέτοια κίνηση θα είναι μεγάλα. Παρόλες τις συζητήσεις χρόνια τώρα, η κατάσταση είναι στάσιμη. Η γραμμή αυτή και κάθε άλλη προσπάθεια ταράζει τα νερά. Κι ίσως αυτό αποδειχθεί και κίνητρο για άλλους. Ο ΟΛΛ δεν μπορεί να επαναπαύεται και να περιμένει μεσσίες. Πρέπει να επιδιώκει την εκμετάλλευση κάθε νέας δυνατότητας που προκύπτει. Κι ευτυχώς αυτό κάνει και εύχομαι να συνεχίσει και στο μέλλον. Σε αντίθετη περίπτωση, θα ήταν ακόμη λιμάνι με έσοδα  του 1.000.000 € και όχι των 3.500.000 €, που είναι σήμερα, με προοπτική να ξεπεράσει τον στόχο, ίσως και φέτος.

Τέλος, σε σχέση με τις νέε υποδομές που επενδύθηκαν για να υλοποιηθεί με ασφάλεια το έργο, αυτές ξεπέρασαν το ποσό των 200.000 €, καλύπτοντας πλήρως τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές προσδίδοντας στο λιμάνι ένα ακόμη πλεονέκτημα για αντίστοιχες πρωτοβουλίες στο μέλλον. Δεν έχουν τα περισσότερα λιμάνια τις υποδομές που σήμερα διαθέτει το Λαύριο για να αναπτύξει τη διεθνή του υπόσταση, προσελκύοντας ευρύτερο ενδιαφέρον. Διαθέτουμε πλέον τα εχέγγυα ενός σύγχρονου, ασφαλούς και άρτιου Συνοριακού σταθμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που σε συνδυασμό με τον αναβαθμισμένο υλικοτεχνικό εξοπλισμό των Τελωνειακών και Διαβατηριακών Αρχών και κύρια την άριστη εκπαίδευση του προσωπικού τους, εξασφαλίζεται πλήρως η θαλάσσια συνοριακή πύλη της Ελλάδας και Ε.Ε. προς Ανατολάς.

Με αυτές τις σκέψεις, ως τροφή και για παραπέρα συζήτηση, εύχομαι να πάει καλά η γραμμή και ακόμη πιο σημαντικό να αποτελέσει βήμα  νέων ευκαιριών για το Λιμάνι του Λαυρίου.